بلاک چین برای تکنولوژی تبلیغات – درمان یا تسکین ؟

  • admin
  • بهمن 03, 1397
  • بدون دیدگاه

در سال جاری شایعات زیادی در مورد تاثیرات بلاک چین روی تکنولوژی تبلیغات شنیده شده است. اما بازاریابان هنوز مطمئن نیستند که کدام حرف درست است.

وضعیت تقلب آگهی در 2 سال گذشته آمار زیادی را نشان می دهد. بر این اساس، به طور منظم میلیارد ها آگهی برای اتفاقاتی مثل ترافیک بات ها (ترافیکی که بات ها در جستجوهای خود مصرف میکنند)، کلیک های تقلبی، هایجک ها و… از بین می رود. نتیجه این می شود که، شرکت ها به ازای هر هزار تومان سرمایه گذاری در تبلیغات، فقطط 44 تومان سود دریافت میکنند. اخیرا تقلب در آگهی، با 2500 تا 4100 درصد سودآوری، سودآورترین فعالیت جنایی نامیده شده اند.

درعین حال، علاقه به استفاده از بلاک چین در تمام رسانه ها، شبکه های مجازی و فروم های اقتصادی روشن است، پس این تکنولوژی در تبلیغات نفوذ خواهد کرد. همان طور که آمار گوگل نشان می دهد، افزایش محبوبیت این موضوع از سال 2016 که اولین پلتفرم ها با بلاک چین عرضه شدند افزایش پیدا کرده است.

از آن به بعد، تکنسین ها و بازاریابان تبلیغاتی در مورد فرصت هایی که به نظر آنها میتواند بازار تبلیغات را تغییر بزرگی دهد و آن را از دست وسطه ها و ترافیک های تقلبی و افزایش قیمت ها خارج کند، بحث های زیادی کرده اند.

بلاک چین در تکنولوژی تبلیغات
بلاک چین در تکنولوژی تبلیغات

چیزی که واضح است، راه حل های تبلیغاتی بلاک چین در حد متوسط است و مانند بقیه ترند های تبلیغاتی است. موضوع بیش از حد پررنگ شده یا دنیای تبلیغات در آستانه پیدا کردن درمان جدید برای مشکلاتش است؟ برای پاسخ به این سوال و جلوگیری از هر افسانه ای، قبل از همه، مهم است که هسته تکنولوژی و مرحله اجرای پیشرفت را درک کنید.

جایگاه بلاک چین در تبلیغات

برای شروع خوب است که بدانید ، پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین به دلیل ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات، واقعا متفاوت هستند. عملکرد بلاک چین براساس اصول حسابداری است، که در آن هر عمل نوشته می شود، و تا وقتی که مورد تایید قرار نگیرد ثبت نمی شود. و بعد از انجام عملیات هیچ راهی برای تغییر آن وجود ندارد.

نظم کاری امکان اینکه متقلبان بدون تراکنش پول به دست بیاورند را غیر ممکن میکند. همچنین تبلیغ کنندگان می توانند بفهمند که تبلیغاتشان در یک وبسیات واقعی به نمایش درآمده یا نه!

مسائلی که بلاک چین میتواند حل کند ازین قبیل هستند که اولین مورد آنها، کمک به تضمین اعتماد طرفین است. درواقع تکنولوژی بلاک چین رمزگذاری را جایگزین اعتماد کرده است. پس نیاز به پرداخت هزینه به واسطه ها برای این کار نیست. این، فرصتی برای کسب و کار هایی است که با بودجه محدود و تصمیمات صرفه جویانه تجارتشان را دنبال می کنند. برچیدن واسطه های غیر ضروری به معنی حذف شکاف اطلاعاتی ایست. چون شرکت ها، دیگر مجبور نیستند اطلاعاتشان را جای دیگر پردازش کنند.

اعتماد یک مسئله اساسی در تبلیغات است. براساس این، تبلیغ کنندگان حتی در مرحله تحویل تبلیغات به علت عدم شفافیت، مشکلاتی را دنبال میکنند.

  • KPI(شاخص های عملکرد کلیدی) در برنامه رسانه ها باید به وضوح برای تبلیغ کنندگان توضیح داده شود.
  • تبلیغ کنندگان باید بتوانند تایید کنند تبلیغاتشان دیده شده.
  • تبلیغ کنندگان باید بتوانند تایید کنند تبلیغشان توسط افراد واقعی (نه ربات ها) دیده شده است.
  • روند تحویل آگهی باید برای طرفین برنامه واضح باشد (مثل کمیسیون ارائه کننده تبلیغات و… ).

هر بلوک اطلاعاتی در بلاک چین گواهی این است که همه اطلاعات در پایگاه داده در زمان خود ثبت می شود. پس میتوان مطمئن بود که، تکنولوژی های تبلیغاتی برای مشکلاتی که در بالا گفتیم راه حل مناسبی را در اختیار داشته باشند.

با افزایش ایمنی در بلاک چین، بسیاری از شرکت ها در تلاش برای ایجاد سیستمی هستند که بتواند روند تبلیغات هایشان را به طور واضح تری در مقابل کلاهبرداران نشان دهد.

تبلیغات مبتنی بر توکن دومین نقطه عطف از تکامل تبلیغات است. به عنوان مثال، بنیانگذاران فایرفاکس، مرورگر وب خود را که مبتنی بر قابلیت های امنیتی بود را “Brave” نامگذاری کردند. این راه حل، مانع از جمع آوری خودکار داده ها، کوکی ها و پاپ آپ ها میشود و تنها براساس رفتار کاربر این موارد ردیابی می شوند.

آیا در بلاک چین نقطه نرمی هم وجود دارد؟

نمیتوان منکر این شد که طرفین قرارداد بتوانند به مخزن اطلاعات غیر متمرکزی اعتماد پیدا کنند. ولی آیا میتوان به اطلاعات آنها اعتماد کرد؟ نه. اطلاعات توسط متخصصین IT در پایگاه داده ها قرارداده شده اند، پس در این مرحله امکان تحریف وجود دارد. پس بلاک چین راه حل نهایی برای پاسخ گویی به همه مشکلات چهان نیست، حتی اگر مربوط به بحث اعتماد باشد.

اولین گام در جهت درک دقیق از تکنولوژی و جلوگیری از وجود چنین مشکلاتی آموزش بازاریابان، مدیران سطح بالا و شرکت کنندگان بازار آگهی است. یکی از چالش های پیاده سازی این کار، ترس استفاده از طرح های ایمن و جدید است. تصمیم گیرندگان هنوز هم طرح های قدیمی را برای تصمیم گیری هایشان مطمئن تر میدانند.

اطلاع رسانی به مردم در مورد تکنولوژی در مقیاس بزرگ، کمک خواهد کرد که تمام بخش ها، تبلیغ کنندگان، ناشران و بازاریابان منطق کار تکنولوژی را درک کرده و بفمهند که تکنولوژی چطور در حل مشکلات آنها کمک خواهد کرد.

به غیر از این، تکنولوژی ها نیاز به بودجه دارند. هنگامی که قوانین در این زمینه توسعه پیدا می کنند، مکانیزم بازپرداخت سرمایه گذاری در پروژ ههای مبتنی بر بلاک چین آسان تر خواهد شد. در نیمه دوم سال 2018 پروژه های بیشتری به سمت استفاده از بلاک چین رفتند و در حال آزمایش روی نسخه بتا خود هستند. درحالی که در سال آینده پروژه های بیشتری مبتنی بر این موضوع انجام خواهد شد، بازار یک چارچوب قانونی هم پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

امروزه ما شاهد این هستیم که چگونه ایده ها به عمل تبدیل می شوند، و پروژه های بلاک چین جایگاه خود را در تکنولوژی تبلیغات بدست می آورند. اخیرا تصمیماتی که در تکنولوژی تبلیغات گرفته میشود مبتنی بر بلاک چین هستند. که این نشان میدهد افرادی که در این زمینه کار می کنند، آماده دریافت مزایای بلاک چین هستند.

بلاک چین در شفافیت تراکنش های پیچیده تکنولوژی تبلیغات به طرفین قرار داد کمک میکند. بودجه های کار را پایین تر می آورد تا جایی که گروه های مختلف کاری با استفاده از آن منفعت بیشتری ببرند.

آیا بلاک چین چهره صنعت تبلیغات را در جهان تغییر خواهد داد؟ هیچکس نمیداند. اما تمام مواردی که که ما نیاز داریم را در خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code