آنالیز سئو وبسایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

  • admin
  • دی 19, 1397
  • بدون دیدگاه
تجزیه و تحلیل سئو
تجزیه و تحلیل سئو

سئو یا بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو به طور ساده، ایجاد تغییراتی در وبسایت است تا برای موتور های جستجو بیشتر قابل روئیت باشید و رتبه سایت خود را بالا ببرید.

اما بهبود وبسایت برای موتور های جستجو چیزی نیست که به سادگی قابل انجام باشد و اولین قدم برای شروع اینکارانجام تجزیه و تحلیل سئو است.

تجزیه و تحلیل سئوی وبسایت چیست؟

اساسا تجزیه و تحلیل سئوی وبسایت برای کاربران استفاده از ابزارهایی است که به آنها بگوید چه کارهایی باید انجام دهند تا رتبه سایتشان برای موتور های جستجو مثل گوگل بهتر شود. شما با تجزیه و تحلیل سئوی وبسایت میتوانید بفهمید کدام قسمت از استراتژی سئوی شما به درستی کار میکند و کدام قسمت ها نیاز به بازنگری دارد.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، شما باید برای بالاتر بردن رتبه وبسایت، افزایش دستاورد ها، افزایش بازدید سایت و اینکه موانع کار شما کدامند نیاز به تجزیه و تحلیل وبسایت خود دارید. با یک آنالیز دقیق شما دیگر در تاریکی عکس نخواهید گرفت. اینکار به شما کمک میکند تا با تصمیم گیری درست زمان و هزینه های خود را بهبود ببخشید.

بدون تجزیه و تحلیل مناسب، هرگونه تصمیم گیری برای بهبود شرایط وبسایتتان در صفحه نتایج موتور های جستجو غیر ممکن است.

جایی که تجزیه و تحلیل داده ها پیچیده میشود، ابزار سئو به شما کمک میکنند که بتوانید این کار را راحت تر انجام بدهید.

بهترین ابزار های تجزیه و تحلیل وبسایت کدامند؟

ابزار های زیادی برای تجزیه و تحلیل وبسایت وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. اگر از این ابزار استفاده نکنید احساس گم شدن در مسیر به شما دست خواهد داد و ممکن است تجزیه و تحلیل شما طولانی شود.

برخی از بهترین ابزار های تجزیه و تحلیل وبسایت را در زیر معرفی میکنیم:

Google Search Console

این ابزار قبلا با نام Google Webmaster Tools شناخته میشد، استفاده از این ابزار گوگل برای وبسایت شما حیاتی است. میتوانید این کارها را با این ابزار انجام بدهید:

  • نرخ Crawlهای خود را چک کنید و آمار Googlebot را مشاهده کنید.
  • لینک های داخلی و خارجی صفحات سایت خود را ببینید.
  • اطلاعات نتایج جستجو را برای وبسایت خود ببینید.
  • کلمات کلیدی ای که کاربران با جستجوی آنها به وبسایت شما رسیده اند را شناسایی کنید.

اینها موارد واجب تجزیه و تحلیل داده ها هستند. گوگل کنسول برای آنالیز وبسایت شما بسیار واجب است.

Check My Links

یکی از بدترین اتفاقات ی که در سایت شما ممکن است رخ دهد، استفاده از لینکهای شکسته در صفحات شما است. اینجا است که نوبت استفاده از ChekMyLinks میشود.

پس از اینکه این ابزار را به گوگل کروم خود متصل کردید. میتوانید از درست کار کردن لینک های صفحاتتان مطمئن شوید. این ابزار تمام لینک های شما را هایلات میکند و میتوانید متوجه شوید که کدام به درستی کار میکند و کدام لینک معیوب است.

Moz Pro

راه حل های Moz Pro بسیار چشمگیر است. در زیر ببینید:

  • جستجوی کلید واژه: ساخت لیستی از کلمات کلیدی، مقایسه رتبه خود با سایر رقبا، اولویت بندی کلمات کلیدی بر اساس معیار های مهم مانند CTR .
  • ردیابی رتبه: ردیابی رتبه شما و رقبایتان، مقایسه قابلیت های استفاده دسکتاپ و موبایل و ردیابی چشم انداز کلمات کلیدی.
  • خزنده وبسایت: بررسی سلامت سایت شما با خزیدن در وبسایت و پیدا کردن نکات مهم و تنظیم هشدار برای مسائل مهمی که برای سئوی مهم است.
  • بهینه سازی صفحه: کلمات کلیدی و صفحه وبسایت خود را برای گرفتن راهنمایی های بهینه سازی وارد کنید.
  • جستجوی لینک: میتوانید آنالیز کاملی از لینک های وب سایتتان را دریافت کنید. و مشخصات خود را با رقبا مقایسه کنید.
  • گزارش های سفارشی: گزارشاتی که نیازدارید را دریافت کنید. از جمله: داده های خزنده ها، لینک ها، رتبه ها و نمودار های تجاری.

UpCity’s SEO Report Card

این ابزار رایگان اطلاعات مهمی را از جمله چیزهایی که در زیر مینویسیم برای شما تهیه میکند:

  • تجزیه و تحلیل رتبه
  • ساختار لینک
  • تجزیه و تحلیل صفحات وبسایت
  • دسترسی های وبسایت
  • خلاصه کلی از وبسایت

با استفاده از این ابزار میتوانید برنامه های استراتژیک سئو وبسایت را شروع کنید.

HubSpot’s Website Grader

به سادگی با وارد کردن URL سایت و ایمیلتان میتوانید نمره ای(0 تا 100) را که این ابزار به سایتتان میدهد را دریافت کنید.

این نمره شامل بخش های زیر می شود:

  • عملکرد (30 از 100): اندازه سایز صفحه، درخواست های صفحه، سرعت صفحه، ریدایرکت ها، کش مرورگر و … .
  • موبایل (30 از 100): ریسپانسیو بودن و کاربر پسند بودن در گوشی های موبایل.
  • سئو (30 از 100): به عنوان صفحه، متا توضیحات، هدینگ ها و سایت مپ نگاه میکند.
  • امنیت(10 از100): اینکه گواهی SSL دارید یانه.

هرکدام از این ابزارها کمک زیادی برای تجزیه و تحلیل وبسایت به شما میکند. هرچند گوگل وبمستر رایگان است و محبوب ترین ابزار برای تجزیه و تحلیل وبسایت است، اما ابزار های دیگری هم هستند که با تحلیل های خود به شما در پیشبرد اهدافتان کمک میکنند.

چه چیزی در تجزیه و تحلیل سئو قرار دارد؟

هر ابزار تجزیه و تحلیل جنبه های مختلفی را مورد تحلیل وبسایت به شما میدهد اما معمول ترین آنها این موارد هستند:

  • بررسی عملکرد سئوی بزرگترین رقیبان شما و مقایسه عملکرد آنها.
  • بررسی عملکرد کلمات کلیدی که شامل رتبه کنونی، جستجوی ماهانه، CTR ارگانیک و کلمات کلیدی رقبا میشود.
  • بررسی عملکرد بک لینک ها برای بررسی اسپم بودن یا نبودن لینک های بی کیفیت.
  • بررسی لینک های خارج صفحه برای فعالیت های آن لینک ها.
  • بازدهی داده های صفحه، مثل سرعت صفحه و نویگیشن.
  • اطلاعاتی در رابطه با طرح و ساختار صفحه.
  • بررسی محتوای صفحه که شامل محتوای تکراری یا کپی نباشند.
  • استفاده از تگ آلت برای عکس ها.
  • استفاده از متا توضیحات.
  • استفاده از صفحات اجتماعی.
  • ریسپانسیو بودن صفحات برای موبایل.

اینها فقط تعدادی از نکاتی است که شما ممکن است در تجزیه و تحلیل وبسایتتان ببینید.

همانطور که میدانید تجزیه و تحلیل سئو برای اهداف دراز مدت بسیار حیاتی هستند. شما با استفاده از ابزار تحلیل مناسب و داشتن یک استراتژی خوب میتوانید به اهدافتان نزدیکتر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code