برندینگ هرگونه فعالیت در راستای ایجاد یک نام ، نماد یا طرح تجاری است که محصول شما را از دیگر محصولات متمایز میکند.
یک استراتژی برندینگ موثر شما را در لبه یک بازار رقابتی قرار میدهد. اما دقیقا “برند تجاری” چیست؟ به عبارت ساده، برند شما وعده ایست که شما به مشتریان خود میدهید. برند شما به آنها خواهد گفت که چه چیزی از محصول یا خدمات شما میتوانند بگیرند و چه تفاوتی با بقیه دارید. شما با برند خود، آنجایی که میخواهید برسید خواهید رسید، آن کسی که میخواهید باشید خواهید بود و آن افرادی را که میخواهید به عنوان مشتری داشته باشید را خواهید داشت.
شما در صنعت خود نوآوری دارید؟ یا تجربه؟ ویا قابل اطمینان هستید؟ آیا کالای شما “قیمت بالا و کیفیت بالا” دارد یا “قیمت پایین و ارزشمند برای خرید” است؟ مطمئنا شما نمیتوانید هر 2را داشته باشید و البته نمیتوانید همه نیاز ها را برطرف کنید. اینکه شما باید کدام کار را انجام بدهید بستگی به این دارد که خواسته و نیازمشتریان شما چیست.
وبسایت، بسته بندی و مواد تبلیغاتی -همه چیزهایی که لوگوی شما را یکپارچه میکنند- برند شما را نشان میدهد.
استراتژی برندینگ شما بر اساس اینکه، چه چیزی، چطور، کجا، کی و اینکه پیام شما برای چه افرادی قرار است فرستاده شود پایه گذاری میشود. تبلیغات کجای استراتژی برند شما قرار دارد؟ کانال های توزیع هم بخشی ازاستراتژی شما هستند. و اینکه چه ارتباطات گفتاری و دیداری ای دارید هم جزئی ازبرندینگ شما است.
مطمئنا استراتژی برندینگ، یک ارزش افزوده برای محصولات و سرویس های شما نسبت به محصولات بدون برند ایجاد خواهد کرد. واضح ترین مثال برای این ادعا تفاوت کوکاکولا با بقیه نوشابه هاست. از آنجایی که کوکا کولا یک ارزش افزوده برای خود فراهم کرده است میتواند برای محصولات بیشتر هزینه کند و مشتریان هم حاضر خواهند بود با قیمت بیشتری آن را تهیه کنند.
ارزش افزوده ذاتی یک برند در قالب درکی از کیفیت محصول یا دلبستگی های احساسی به آن به وجود می آید. برای مثال نایکی محصولات خود را به وسیله ورزشکاران مشهور تبلیغات میکند، به این امید که مشتریان به واسطه این افراد احساس بهتری را به محصول پیداکنند. برای نایکی فقط ویژگی های یک محصول نیست که آن را به فروش میرساند.
تعریف یک برند برای شما مثل یک سفر شخصی در تجارتتان است. که میتواند دشوار، وقت گیر و اذیت کننده باشد. برای اینکار باید حداقل بتوانید به این سوالات پاسخ دهید:
تحقیقات خود را انجام دهید. از نیازها، عادت ها و خواسته های مشتریان خود درحال حاضر مطلع شوید. و به اینکه شما چه فکر میکنید تکیه نکنید. به این تکیه کنید که آنها به چه فکر میکنند.