اگر به تازگی AMP به گوشتان خورده است. شاید از خودتان پرسیده باشید که AMP چیست و چرا باید به آن توجه کرد.
AMP مخفف (Accelerated Mobile Pages یا صفحات سریع موبایل) است که میتواند تجربه استفاده از وبسایت را برای شما و کاربران وبسایت شما تغییر دهد.
در این مقاله مبانی ساده ای در مورد افزایش سرعت AMP و نحوه استفاده از آن برای دریافت نتایج مثبت در کسب و کار را شرح میدهیم.
AMP اساسا یک فرم HTML است که به سرعت صفحات وب کمک میکند تا کاربران تجربه بهتری از کار با وبسایت داشته باشند. AMP یک پروژه مشترک از گوگل و توئیتر است که هدف آن بالا بردن سرعت صفحات وب در گوشی های موبایل ارائه شد. استفاده از AMP هم در رتبه بندی سئو برای وبسایت تاثیر مثبت دارد و هم کاربران هنگام استفاده از وبسایت شما معطل نخواهند شد.
طبق تحلیل هایی که Kissmetrics ارائه داده است، یک ثانیه تاخیر در بارگذاری وبسایت میتواند تا 7% کاربران شما را کاهش دهد.
براساس گزارش مجله موتورجستجو در 24 فوریه 2016، گوگل به طور رسمی AMP را در نتایج جستجو های موبایل نشان داد. شما ممکن است در زیر نتایج جستجو موبایل خود کلمه AMP را دیده باشید.
تقریبا یک سوم از کاربران اینترنت فقط یک گوشی موبایل برای اتصال به اینترنت دارد. با این حال صفحات وب براساس استفاده در صفحات دسکتاپ طراحی میشوند و بعد از آن برای استفاده در گوشی اصلاح میشوند.
دراین فرایند که کاربر صفحاتی که براساس استفاده در دسکتاپ طراحی شده اند را در موبایل خود میبیند باعث میشود که کاربر مجبور شود بارگیری بیش از حدی را انجام دهد و از استفاده از وبسایت منصرف شود. تقریبا 40% از مردم اگر لودینگ یک سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد سایت را ترک میکنند.
AMP برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده است. این فرصت را به ناشران میدهد که بر اساس پلتفرمی که هدف قرار داده اند صفحات خود را بازنویسی کنند. فکر کنید که 2 نسخه از وبسایت دارید. یکی برای گوشی و یکی برای دسکتاپ. که هر کدام در پلفترم مخصوص خود کارآمد تر است.
همانطور که گفته شد، AMP با پایه ی HTML ساخته شده است. صفحاتی سبکتر، با امکانات محدودتر و با لودینگ سریعتر.
AMP قابلیت های پایین تری دارد، ولی مواردی مثل عکس و فیلم میتوانند با بارگذاری در گوگل در سایت شما منتشر شوند. یعنی بجای اینکه عکسها و فیلم ها از وبسایت شما روی گوشی کاربر بارگذاری شوند، در گوگل بارگذاری میشوند و یک کپی از آن در وسایت شما به نمایش در می آید. و با اینکار سرعت صفحات شما را بالا میبرد.
برای کسانی که میخواهند اینکار را شروع کنند، پروژه AMP یک راهنمای کامل ساخت صفحات AMP گام به گام است. با این حال میتوانید قبل از شروع اینکار به نکات زیر هم توجه کنید.
ایجاد صفحات AMP طول میکشد و میتواند پیچیده باشد. با صفحاتی که بیشترین ترافیک را دارد شروع کنید. لیستی از صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند آماده کنید و بر اساس اولیت بندی هایتان کارها را انجام دهید.
هنگام ساخت AMP های خود، چه از ابتدا و چه با استفاده از یک پلاگین، مطمئن شوید که پلاگین ها معتبر هستند. و از تگ های HTML به درستی استفاده میکنند. برای اینکار میتوانید از ابزار های توسعه دهنده هایی که فایرفاکس و کروم دارند استفاده کنید. همچنین متوانید از مشورت های “پروژه AMP” هم استفاده کنید.
درهنگام ساخت AMP حتما اتفاقات و نکات را ثبت کنید تا بتوانید در ادامه ساده تر و سریع تر کار را پیش ببرید. اتفاق خوب این است که برای اکثر CMS ها پلاگین هایی برای ساده سازی روند اینکار وجود دارد.
نتایجی که در جستجو های گوگل به نمایش در می آیند بر اساس محتوای باکیفیت، مرتبط و سایت هایی که تجربه کاربری بهتر دارند میباشد. در این راستا، صفحاتی که بر پایه AMP باشند در نتایج جستجوهایی که با موبایل انجام میشوند جایگاه بالاتری دارند زیرا تجربه کاربری بهتری برای استفاده دارند.
یک مثال ازین نکته کرسل ها میباشند. در تصویر زیر میبیند که صفحات مبتنی بر AMP در جایگاه بالاتری به نسبت صفحات استاندارد قرار دارند.
شما چه یک کسب و کار محلی داشته باشید. یا یک سایت خبری باشید، AMP به شما کمک میکند که ترافیک سایت خود را بالاتر ببرید و به آن چیزی که هر مدیر باید بررسی کند توجه کنید.
برای شروع پیشنهاد میکنیم دو منبع زیر را مطالعه کنید.
آخرین دیدگاهها