RankBrain گوگل ( راهنمای نهایی)

  • admin
  • آبان 05, 1398
  • بدون دیدگاه

اگر شما در سئو جدی هستید، باید برای RankBrain بهینه سازی را انجام دهید. چرا؟

گوگل اعلام کرده که RankBrain سومین سیگنال رتبه بندی مهم است. و هر روز مهم تر هم می شود. در این راهنمایی مواردی از RankBrain گفته شده که لازم است بدانید.

بخش اول/ توضیح ویژوال از RankBrain گوگل

RankBrain گوگل چیست؟

RankBrain یک الگوریتم یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی) است که گوگل برای مرتب سازی نتایج جستجویش از آن استفاده می کند. همچنین به روند و فهم بیشتر کوئری های جستجو کمک می کند.

چه چیزی RankBrain را متفاوت می کند؟

قبل از RankBrain، صددرصد الگوریتم های گوگل با دست کد گذاری می شدند. فرایند مثل شکل زیر انجام می شد:

Google Engineers

البته هنوز هم مهندسان روی الگوریتم های گوگل کار می کنند. اما امروزه RankBrain هم در پس زمینه کارهایی را انجام می دهد.

RankBrain process
RankBrain process

به طور خلاصه RankBrain این کار را به تنهایی انجام می دهد. براساس کلمات کلیدی جستجو شده RankBrain اهمیت لینک ها، جدید بودن محتوا، طول و محتوا، اهمیت دامنه و… را کم یا زیاد می کند.

پس، جستجوگر های گوگل چگونه با الگوریتم های جدید ارتباط برقرار می کنند. اگر کاربران بهترین نتایج الگوریتم های جدید را دوست داشته باشند، الگوریتم ها باقی می مانند. اگر نه، RankBrain به سراغ نتایج قدیمی می رود.

اینجا احمقانه ترین بخش داستان است:

گوگل از گروهی از مهندسانش خواست که بهترین صفحات را برای یک جستجو بدست بیاورند. اینکار را از RankBrain هم درخواست کرد.

و RankBrain به اندازه 10% نتایج بهینه تری را نسب به مهندسان نشان داد.

پس RankBrain درست کار می کند. حالا که شما نگاهی به کلیات RankBrain انداختید. وقت این است که ببینید چگونه کار می کند.

بخش دوم/ RankBrain چگونه کار می کند؟

RankBrain دارای 2 وظیفه اصلی است:

  1. درک کوئری های جستجو شده (کلمات کلیدی)
  2. بررسی بازخورد جستجوگر ها از نتایج (رضایت کاربری)
  3.  

بیایید این ها را به چالش بکشیم.

RankBrain چگونه کلمات کلیدی ای که جستجو می کنید را درک می کند؟

چند سال پیش گوگل یک مشکل داشت:

15% از کلماتی که جستجو می شد هرگز قبلا دیده نشده بودند.

شاید 15% زیاد به نظر نرسد. اما وقتی روزانه یک میلیارد جستجو انجام می شود. این عدد به 450 میلیون می رسد. که گوگل را سردرگم کرده بود.

قبل از RankBrain، گوگل صفحات را اسکن می کرد تا ببیند کلمات کلیدی که جستجو شده اند در آن صفحه وجود دارند یا نه. اما چون این کلمات تازه بودند گوگل هیچ سرنخی از آنها نداشت.

گوگل آنچه که کاربر جستجو می کرد را حدس می زد.

برای مثال اگر شما عبارت “کنسول خاکستری توسعه یافته توسط سونی” را جستجو میکردید. گوگل عبارات “کنسول” و “خاکستری” و “توسعه یافته” و “سونی” را جستجو می کرد.

امروزه، RankBrain واقعا می فهمد که شما چه می خواهید. و دقت نتیجه 100% دارد.

چه چیزی تغییر کرد؟ قبلا، گوگل کلماتی که شما جستجو کرده بودید را در صفحات مطابقت می داد.

امروزه، RankBrain همان چیزی را شما می خواهید برای شما می آورد.

چطور؟ با تطبیق کلماتی که قبلا در گوگل جستجو نکرده اید و کلماتی که جستجو کرده اید.

برای مثال RankBrain ممکن است ببنید تعداد زیادی از کاربران عبارت “کنسول خاکستری توسعه یافته نینتندو” را جستجو کرده اند. و کسانی که این عبارت را جستجو کرده اند میخواهند کنسول بازی ببینند. در نتیجه وقتی کسی عبارت ” کنسول خاکستری توسعه یافته نینتندو” را جستجو می کنند، گوگل نتایجی را که قبلا افرادی که این عبارت را جستجو کرده بودند را دیده اند، برای نتایج جدید نمایش می دهد.

برای مثالی دیگر، چندی پیش گوگل یه پست در مورد که چگونه از یادگیری ماشین برای درک بیشتر جستجوکنندگان استفاده می کنند:

در آن پست در مورد تکنولوژی ای صحبت کردند که ” Word2vec ” نام داشت. که کلمات را به مفاهیم تبدیل می کند.

برای مثال، گوگل میگوید که این تکنولوژی می فهمد که رابطه بین فرانسه و پاریس مثل رابطه آلمان و برلین است. و مثل رابطه مادرید و ایتالیا نیست.

این پست ربطی به RankBrain ندارد ولی مطمئنا RankBrain هم از تکنولوژی مشابهی استفاده می کند.

خلاصه، RankBrain بسیار بیشتر از این است که بخواهد کلمات را به هم ربط بدهد. RankBrain کلمات شما را به مفاهیم تبدیل می کند. و سعی می کند کلماتی را پیدا کند که این مفاهیم را دارند.

در بخش سوم در این مورد بیشتر صحبت میکنیم. ولی الان اجازه بدهید در مورد جالب ترین موردی که RankBrain انجام می دهد صحبت کنیم…

RankBrain چگونه میزان رضایت کاربران را اندازه گیری می کند

مطئنا، RankBrain میتواند در فهم کلمات کلیدی قدرتمند باشد.

اما سوال اینجاست: هنگامی که RankBrain نتایج را نشان می دهد. از کجا می فهمد که نتایجش خوب است؟

خب به نمودار زیر نگاه کنید:

RankBrain uses UX signals
RankBrain uses UX signals

در واقع، RankBrain مجموعه ای از نتایج را به شما نشان می دهد که فکر می کند برای شما خوب است. اگر افراد زیادی صفحات نتیجه جستجو را دوست داشته باشند، آن صفحه در رتبه بندی تقویت می شود.
و اگراز آن استقبال نکنند؟ آن صفحه را رها کرده و صفحه دیگری را جایگزین می کنند. و دفعه بعد که کسی آن کوئری را جستجو کرد، عملکرد آن را بررسی می کنند.

مشاهدات RankBrain دقیقا چه چیزهایی است؟

RankBrain توجه زیادی می کند که شما به نتایج جستجو چه عکس العملی را نشان می دهید. مخصوصا به این موارد:

  • CTR – نرخ تبدیل
  • مدت زمان حضور در صفحه
  • Bounce Rate – نرخ بازگشت از صفحه (بدون رفتن به صفحات دیگر سایت)
  • Pogo-sticking – نرخ بازگشت سریع از صفحه

این موارد سیگنال های تجربه کاربری به حساب می آیند. این مثال را ببینید:

فرض کنید در تمرینات تنیس عضلات دست شما کشیده شده باشد. و در گوگل جستجو می کنید “کشیدگی عضلات دست”. شما مثل اکثر مردم روی لینک اول کلیک خواهید کرد، ولی چون نتیجه ای نمی گیرید سریع بر میگردید و روی لینک دوم کلیک میکنید، در صفحه دوم نیز نتیجه مورد نظر را نمی گیرید و برمیگیردید و به صفحه سوم میروید. در صفحه سوم که به مطلب مورد انتظار خود رسیده اید 5 دقیقه زمان میگذارید و بعد بر میگردید و به سراغ لینک دیگری نمیروید.

Pogo stick | Bounce Rate
Pogo stick | Bounce Rate

اینکه جستجوکنندگان به سرعت از صفحه سایت خارج شوند و به لینک دیگری بروند بسیار برای گوگل مهم است که “این صفحه بی ارزش است”.

و اگر افراد زیادی از یک صفحه به سرعت خارج شوند گوگل رتبه این صفحه برای آن عبارت جستجو شده پایین می آورد.

بخش سوم/ جستجوی کلمات کلیدی در دنیای RankBrain

همانطور که دیدید، گوگل می تواند از کلمات کلیدی درک داشته باشد. این یعنی جستجوی سنتی کلمات کلیدی تمام شده؟

خیر! شاید نیاز به پردازش کلمات کلیدی خود داشته باشید که در واقع RankBrain-friendly تر شوید.

چطور؟

کلمات کلیدی بلند را نادیده بگیرید (آنها منسوخ شده هستند)

دوران کلمات کلیدی بلند تمام شده است.

قبلا صدها هزار صفحه وجود داشت که هرکدام از آنها برای کلمات کلیدی خاصی بهینه سازی شده بودند. برای مثال، در گوگل قدیمی نتایج جستجوی “بهترین رستورانهای تهران با قیمت مناسب” و “رستورانهای خوب تهران با قیمت مناسب” متفاوت بود. امروزه گوگل منظور شما را درک می کند و نتایج برای این دو جستجو مشابه خواهند بود.

به طور خلاصه، “کلمات کلیدی بلند” احساس نمی شوند. پس بجای آن چه باید کرد؟

کلمات کلیدی متوسط را بهینه سازی کنید

من پیشنهاد می کنم بجای استفاده از کلمات کلیدی بلند، بهینه سازی را برای کلمات کلیدی متوسط انجام دهید. کلمات کلیدی متوسط به طور میانگین حجم بیشتری از جستجوها را به نسبت کلمات بلند به خود اختصاص می دهند. هرچند این کلمات هم خیلی رقابتی نیستند.

به نظر من خوب است که کل صفحه شما روی یک کلمه بهینه سازی شود، که بهترین گزینه استفاده از یک کلمه کلیدی متوسط است.

سپس می توانید امیدوار باشید که RankBrain برای کلمات مختلف و مرتبط با این صفحه، رتبه صفحه شما را بالا ببرد.

بخش چهارم/ چگونه عنوان و تگ توضیحات را برای CTR بهینه کنیم؟

همانطور که در بخش اول دید، CTR ارگانیک یکی از کلید های رتبه بندی RankBrain است.

سوال اینجاست: چگونه می توانید افراد را برای کلیک روی لینک وبسایتتان داشته باشید؟

تگ عنوان را با احساس بنویسید

شکی نیست، که احساسات نرخ تبدیل را بیشتر می کنند.

این چیزی است که کپی رایتر ها سال هاست می دانند. در واقع ارتباط واضحی بین سرفصل های احساسی و سهم های اجتماعی وجود دارد.

به عنوان مثال عنوان زیر یک عنوان معمولی است:

نکات بهره وری بیشتر: چگونه باید انجام شود

بد نیست. ولی افراد را مجاب نمی کند که روی آن کلیک کنند. ببینیم که چطور میتوان با حفظ سئوی مناسب این عنوان را احساسی تر کرد.

لیست خود را با این 17 نکته در مورد بهره وری کامل کنید

از براکت و پرانتز در پایان عناوین خود استفاده کنید

این یک راز در هک کردن CTR است.

بر اساس مطالعات HubSpot که روی 3.3 میلیون عناوین انجام داده است، عنوان هایی که براکت دارند، 33% بیشتر کلیک شده اند.

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل خود هستید. حتما از این تاکتیک استفاده کنید.

به عنوان مثال: AMP چیست (صفحات سریع موبایل)

از اعداد استفاده کنید

شما می توانید از اعداد در عنوان خود استفاده کنید. حتی اگر در محتوای شما لیستی وجود ندارد.

برای مثال: ۵ مسئله بحرانی در دیجیتال مارکتینگ که میتواند وبسایت شما را خراب کند

از کلمات قدرتمند در عنوان استفاده کنید

کلمات قدرتمند یه ضربه احساسی جدی هستند. کلمات قدرتمند به عنوان شما کمک می کند که کلیک بیشتری روی لینک انجام شوند. چند نمونه از کلمات قدرتمند را ببینید:

  • تاثیرگذار
  • قدرتمند
  • جدید
  • بهترین
  • ثابت شده
  • مطالعه شده

فراموش نکنید تگ توضیحات خود را برای CTR بهینه کنید

تگ توضیحات بهینه شده به طور قابل توجهی نرخ CTR را افزایش می دهد. در زیر ببینید که چطور میتوان یک تگ توضیحات بهینه داشت:

1- اول اینکه توضیحات را احساسی کنید:

مثل تگ عنوان، شما می توانید از تگ توضیحات برای تاثیر گذاری روی کاربران استفاده کنید.

2- بگویید که چرا باید روی لینک شما کلیک شود:

محتوای شما جامع است؟ یا براساس تحقیقات؟ یا خنده دار؟

3- از کلماتی که برای تبلیغات گوگل استفاده می شوند در توضیحات خود استفاده کنید:

در حوزه تجارت خود ببینید که رقیبانی که از گوگل ادز استفاده میکنند، برای چه کلماتی تبلیغات به نمایش در آمده است. سپس شما از آن کلمات در تگ توضیحات خود استفاده کنید :

4- سرانجام کلمات کلیدی هدفمند خود را وارد کنید:

گوگل کلمات کلیدی که جستجو شده و در توضیحات شما قرار دارد برای کاربر برجسته می کند. پس حتما از کلمات کلیدی ای که پیدا کرده اید در توضیحات استفاده کنید.

بخش پنجم/ چگونه محتوای خود را برای بهبود نرخ بازگشت و مدت زمان حضور در سایت بهینه کنیم

خب شما از انواع روش های بالا استفاده کردید تا کاربران بیشتری روی لینک شما کلیک کنند.

حالا چی؟ شما باید به گوگل ثابت کنید که محتوای شما برای کاربران مفید بوده است.